Archiv článků

22.05.2014 21:21

Jaký typ čtenáře jste vy?

Dočetla jsem jednu absolventskou práci s knihovnickou tématikou. Pobavila mne typologie čtenářů podle Rudolfa Lesňáka: 1. racionální - kritický, snaží se čtením poznávat 2. estetický - oceňuje ztvárnění literárního díla a jeho umělecké hodnoty 3. utilitární - jde mu o praktické využití poznatků z...
21.05.2014 00:00

Šampaňské na uvítanou

První den v práci jsem zakončila Literárním šampaňským o páté s Věrou Noskovu. Křitli jsme reedici její knihy Ať si holky popláčou a novinku Proměny. Opět jsem se přesvědčila, že autorské čtení má velmi silnou moc. Přítomné nadchlo. Mě nevyjímaje.   Který obrázek do řady...
20.05.2014 00:00

Čtyřmi větami

O půl čtvrté ráno jsme dorazili domů.  O půl déváté už v koupelně vrčela pračka. Sluníčko jich do večera usušilo sedm.  Všude dobře, doma nejlépe :).   Dívčí jména Zdroj: Roman Pavelka - Hlavolam ti hlavu nepoláme   Dále
19.05.2014 00:00

Kterak Kačka povila 3D kachničku a mozkojoggerka uvízla hluchá a němá na letišti

Čuchonské tlačky naší Kačky - den dvanáctý, poslední   Kirjasto on teonsana - Library is a verb - Knihovna je sloveso. Geniální motto jedné z poboček Helsinské městské knihovny.  Přiznám se, že mi mozkojoggerka už pořádně lezla na nervy, jak vymetávala jednu knihovnu za druhou. Káčalo...
18.05.2014 00:00

Rozkvetlými Helsinkami za Tove a Mikou

Být v Helsinkách a nezajít za maminkou Mumínků a otcem Egypťana Sinuheta by bylo trestuhodné. Mimochodem Mumínkům se v celém Finsku nevyhnete, ani kdyby jste chtěli, jsou naprosto všude :).   Tuto neděli byl vstup do některých muzeí zdarma. Aniž bychom musely vydat 22 Euro, prohlédly...
17.05.2014 00:00

Restaurant day aneb Jídlem ke zdraví

Ve Finsku je pro našince velmi draho. Proto jsme s nadšením přivítali dnešní Restaurant day. Vymysleli ho právě v Helsinkách a koná se čtyřikrát do roka. Asi vědí proč... Potkávaly jsme ten den různá (vyhladovělá) individua :). Odpoledne, řádně posilněny, jsme se vydaly za posledními starými...
16.05.2014 00:00

Na skok do Nepálu

Také dnes jsme se vydaly na východ. Tentokát jsme si nevybraly dřevěné městečko, ale "průmyslovou krásu Finska", jeden z nejdůležitějších přístavů Kotku. Na našich putováních mě nejvíce baví, že na každém místě najdeme něco úžasného, i když jsme to neměli v itineráři. V Kotce to byl Katariina...
15.05.2014 00:00

Alternativní průvodce Tallinnem

Tallinn  je jako malá Praha, slýchávala jsem od Kulíška. A měla pravdu. Architektura skutečně více připomíná západ než bližší Rusko. Určitě je to tím, že město patřilo střídavě Dánům, Řádu německých rytířů, Švédům a teprve v 18. století se ujali vlády východní panovníci.  Staré...
14.05.2014 00:00

Naked aqua jogging

Jakmile naše puritánská Kačka zaslechla, že naším dnešním hlavním cílem je Yrjönkatu Swimming hall, nebo-li "nahatý bazén" se saunou, odmítla vystrčit zobák z kolejí. Vydaly jsme se tedy bez ní. Nejdříve jsme prošli nejoblíbenější helsinskou pláž Hietaranta. Bylo sice krátce po poledni, ale na...
13.05.2014 00:00

Jedem na dortíky!

"Jedem na dortíky, jedeme do městečka, jedem na hostinu, čeká nás sladká tečka," prozpěvovala si Kačka v autobuse variaci na hit skupiny Yo Yo Band.  Autobusové nádraží v Helsinkách je velmi zvláštní. Je pod zemí, "čekárny" jsou uvnitř budovy a do autobusů se nastupuje skleněnými dveřmi, až...